منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم

منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن نقش دارد. بر اساس برخی برآوردها، حدود ۹۰% افراد دچار کمبود منیزیم هستند. منیزیم در جلوگیری از تجمع کلسیم در بافت سرخرگ ‌ها و در نتیجه سلامت قلب و عروق نقش مهمی دارد. این ماده، از طریق افزایش تاثیر ویتامین D به جذب بیشتر کلسیم و در نتیجه در سلامت استخوان ها، تاثیر مثبت دارد.

علائم کمبود منیزیممتاسفانه شناسایی کمبود منیزیم توسط آزمایشات تشخیص طبی به سادگی امکان پذیر نیست. کمبود منیزیم معمولا در بدن عوارض و علائمی را ایجاد می کند که به شناخت آن کمک می نماید. از علائم کمبود منیزیم می توان به این نشانه ها اشاره کرد:

خستگی، ضعف، بی حسی و گزگز در دست و پا، سردرد، حالت تهوع، تغییرات شخصیتی، اضطراب و افسردگی، انقباضات و گرفتگی عضلانی، تشنج، ریتم غیر طبیعی قلب، فشار خون بالا، اسپاسم عروق کرونر قلب، مشکلات هورمونی در زنان، کم خوابی و مشکلات خواب، کاهش اشتها و….

مهم‌ترین منابع منیزیم در رژیم غذایی

منیزیم بعد از کلسیم، فسفر و پتاسیم، چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است. خوشبختانه با مصرف غذاهای غنی از منیزیم که منابع زیادی هم دارد، می‌توانید منیزیم لازم بدن را تأمین کنید و اگر رژیم غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید، نیازی به مصرف مکمل ندارید. در ادامه منابع غنی منیزیم را معرفی می‌کنیم که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید، از جمله: شکلات تلخ، آووکادوو، مغزها، حبوبات، توفو، دانه ها، غلات کامل، بعضی ماهی های روغنی، موز، سبزی های برگدار؛ که در این میان میخواهیم به یکی از منابع غنی از منیزیم یعنی مغز آجیل و دانه های خوراکی بپردازیم.

آجیل ها یکی از خوراکی های مقوی و انرژی زا می باشند که مصرف مجاز آن ها به تامین مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می کند. از مواد معدنی و مواد مغذی موجود در ساختار آجیل ها می توان به منیزیم، انواع ویتامین ها، انواع ویتامین ها، فیبر و …. اشاره کرد. در اینجا قصد داریم به معرفی انواع آجیل منیزیم دار بپردازیم.

آشنایی با آجیل منیزیم دار

همان طور که گفته شد آجیل ها سرشار از مواد معدنی و مواد مغذی می باشند اما در برخی از آن ها منیزیم به وفور دیده می شود که می توان به پسته، بادام زمینی، بادام درختی، بادام هندی، گردو و فندق اشاره کرد. میزان منیزیم موجود در ساختار هر کدام از آجیل های نامبرده با یکدیگر متفاوت می باشد که در ادامه به میزان منیزیم تعدادی دانه های خوراکی می پردازیم.

پسته

پسته نوعی آجیل منیزیم دار می باشد و به درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات کمک می کند. این نوع آجیل به دلیل خواص زیادی که دارد به طلای سبز معروف است و تقریبا در ۱۰۰ گرم پسته، ۱۲۰ میلی‌گرم منیزیم وجود دارد.

گردو

گردو یک از خوراکی‌های بسیار ساده‌ای است که برای سلامتی ‌تان فوق ‌العاده مفید است و گردو منبع خوبی از برخی ویتامین ها و مواد معدنی است و در ۱۰۰ گرم گردو ۱۵۸ میلی گرم منیزیم وجود دارد.

بادام زمینی

یکی از آجیل هایی که در ساختار آن ها منیزیم وجود دارد، بادام زمینی ها می باشند که سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها هستند. طبق تحقیقات انجام شده در ۱۰۰ گرم بادام زمینی، ۱۶۸ میلی گرم منیزیم دارد.

بادام

در ۱۰۰ گرم از این نوع آجیل تقریبا ۲۷۰ میلی گرم منیزیم وجود دارد، در نتیجه بادام درختی منبعی موثر در جهت تامین منیزیم می باشد.

بادام هندی

در ۱۰۰ گرم از بادام هندی ۲۹۲ میلی گرم منیزیم وجود دارد در نتیجه از آن به عنوان یکی از آجیل ها با درصد بالایی از منیزیم یاد می شود.

در نتیجه، گردو، پسته، بادام درختی، بادام هندی و بادام زمینی به آجیل منیزیم دار معروف می باشند زیرا مقدار منیزیم موجود در ساختار آن ها نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است. برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن می توانید آجیل ها و یا مغزیجات نامبرده را با هم ترکیب کنید و به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهید.

مطالب جدید

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن…
نوقای پسته ای

نوقای پسته ای

نوقا یکی از شیرینی های سنتی خاورمیانه و اروپای جنوبی است که انواع مختلفی دارد. این نوع شیرینی از خانواده…
درمان کم خونی با مصرف پسته

درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد.…

جستجو در تکین دشت

محصولات خشکبار تکین دشت