درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد. داشتن کم خونی می تواند احساس خستگی و ضعف را ایجاد کند. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند. کم خونی می تواند موقتی یا طولانی مدت بوده و از خفیف تا شدید متغیر باشد.

درمان های مربوط به کم خونی از مصرف مکمل ها گرفته تا انجام مراحل پزشکی است. شما ممکن است با داشتن یک رژیم غذایی متنوع و سالم از برخی انواع کم خونی جلوگیری کنید.

علائم کم‌خونی

مهمترین نشانه کم‌خونی احساس خستگی زودرس و فرسودگی است. علائم دیگر شامل این موارد است:

  • ضعف
  • رنگ پریدگی غشا مخاطی و بستر ناخن و پوست
  • ضربان نامنظم یا تند قلب
  • کوتاهی نفس
  • درد قفسه سینه
  • احساس سبکی در سر یا سرگیجه خفیف
  • مشکلات شناختی
  • بی‌حسی، کرختی یا سردی انتهای اندام ها
  • سردرد
  • بی خوابی در شب

ممکن است در ابتدا کم‌خونی آنقدر خفیف باشد که متوجه علائم آن نشوید. اما شدت علائم با پیشرفت کم‌خونی افزایش می‌یابند.

عوارض

برای افراد عادی اگر کم خونی درمان نشود، می تواند بسیاری از مشکلات سلامتی مانند خستگی شدید را ایجاد کند، کم خونی شدید می تواند آنقدر شما را خسته کند که نتوانید کارهای روزمره را انجام دهید. زنان باردار مبتلا به کم خونی فقر فولات ممکن است بیشتر دچار عوارضی مانند زایمان زودرس شوند.

مشکلات قلبی کم خونی می تواند منجر به ضربان قلب سریع یا نامنظم (آریتمی) شود. وقتی کم خون هستید قلب شما باید خون بیشتری پمپ کند تا کمبود اکسیژن خون را جبران کند که می تواند منجر به بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی شود.برخی از کم خونی های ارثی، مانند کم خونی سلول داسی شکل، می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی شود. از دست دادن مقدار زیادی خون به سرعت منجر به کم خونی حاد و شدید می شود و می تواند کشنده باشد.

پیشگیری

بسیاری از انواع کم خونی قابل پیشگیری نیست. اما شما می توانید با خوردن یک رژیم غذایی شامل انواع ویتامین ها و مواد معدنی از کم خونی فقر آهن و کم خونی ناشی از ویتامین جلوگیری کنید:

آهن: غذاهای غنی از آهن شامل گوشت گاو و گوشت های دیگر، لوبیا، عدس، غلات غنی شده با آهن، سبزیجات برگ سبز تیره و میوه های خشک است.

فولات: این ماده مغذی و شکل مصنوعی آن اسید فولیک را می توان در میوه ها و آب میوه ها، سبزیجات برگ سبز تیره، نخود سبز، لوبیای کلیه، بادام زمینی و محصولات غلات غنی شده مانند نان، غلات، ماکارونی و برنج یافت.

ویتامین B۱۲: غذاهای غنی از ویتامین B۱۲ شامل گوشت، لبنیات و غلات غنی شده و محصولات سویا است.

ویتامین C: غذاهای غنی از ویتامین C شامل مرکبات و آب میوه ها، فلفل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، خربزه و توت فرنگی است. این موارد همچنین به افزایش جذب آهن کمک می کنند.

آجیل های خون ساز از منابع مورد علاقه و تغذیه ای افراد است. آجیل دارای مزایای متعدد سلامتی از جمله کاهش کلسترول، سلامت قلب، کنترل وزن و حتی کاهش خطر سرطان است. آجیل همچنین منبع غنی آهن است که سطح هموگلوبین را بهبود می بخشد. به منظور خون رسانی و تنظیم سطح آهن بدن، توصیه می شود انواع آجیل به میزان مناسب مصرف کنید. از گذشته پسته به عنوان خوراکی حاوی آهن شناخته می‌شود و یکی از مهم ترین آجیل ها است که حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و غیره هست. برای همین از دیرباز فواید بسیاری را برای سلامتی بدن به همراه داشته که در بین آن ها درمان بیماری فقر آهن به چشم می‌خورد. کمک به افزایش سطح آهن و اکسیژن خون با ترکیبات خاص این دانه‌ها امکان پذیر است. مصرف پسته تازه برای بهبود هموگلوبین بسیار مفید است شما می توانید بدون هیچ گونه نگرانی در مصرف کالری بسیار زیاد، پسته مصرف کنید. زیرا کالری پسته زیاد بالا نیست.

برای درمان کم خونی چقدر پسته بخوریم؟

به صورت تقریبی یک شخص بالغ برای اینکه آهن مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن پسته تامین کند باید بیش از ۳۰ گرم پسته در روز مصرف نماید، بدون تردید این کار برای کوتاه مدت نیز مقدور نمی‌باشد چه رسد به این‌که به عنوان سبک زندگی برگزیده شود. پس بهتر است خوراکی‌ های دیگر حاوی آهن شامل لوبیا و عدس، سیب‌زمینی پخته، سبزی‌های با برگ سبز تیره مانند اسفناج، غلات صبحانه غنی‌شده، نان‌های سبوس‌دار و غنی‌شده است را همراه با پسته مصرف کنند، تا آهن بدن از منابع گوناگون تامین شود. البته که از مکمل‌ های غذایی نیز می‌توانند به تامین آهن مورد نیاز بدن کمک کنند.

مطالب جدید

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن…
نوقای پسته ای

نوقای پسته ای

نوقا یکی از شیرینی های سنتی خاورمیانه و اروپای جنوبی است که انواع مختلفی دارد. این نوع شیرینی از خانواده…
درمان کم خونی با مصرف پسته

درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد.…

جستجو در تکین دشت

محصولات خشکبار تکین دشت