خرمالو، میوه ای به جای ده ها دارو

خرمالو درختی از گیاهان گلدار دولپه‌ای است که تقریباً دارای ۵۰۰–۴۵۰ گونه برگریز و درختان همیشه سبز است. اکثر این‌گونه‌ها متعلق به مناطق گرمسیر هستند و فقط تعداد کمی از آنها در آب و هوای معتدل قابلیت رشد دارند. یکی از میوه‌‌های خوشمزه پاییزی خرمالو است. نام فارسی این میوه به خاطر طعم آن که تلفیقی از مزه خرما و آلو است، خرمالو گذاشته شده و جالب آن که نام انگلیسی این میوه از همین نام فارسی گرفته شده است. خرمالو ها دو نوع هستند: گس و غیر گس. خرمالو گس قابل خوردن نیست چون حاوی سطح بالایی از تانین هستند . در حالی که غیر گس آن ، به هنگام رسیدن تانین را از دست می دهند.این میوه می تواند خام و نیز در حالت خشک خورده شود، همچنین به تعدادی از دسرها و غذاها نیز اضافه می شود. این میوه شیرین کالری بسیار پایینی دارد.

خواص خرمالو

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. آنها همچنین دارای ترکیبات ارگانیک هستند که حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند که در ترکیبات ویتامین B  قرار دارند. این میوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، به محدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. عدم محدود کردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و باعث بروز سرطان شود. وجود ویتامین A، و همچنین شیبول و بتولینیک اسید، باعث تقویت خواص ضد سرطان این میوه است.

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو توانایی این را دارد که میزان کلسترول بد (یا LDL، لیپوپروتئین کم‌چگالی) را در بدن ما پایین بیاورد و به این ترتیب از بروز خطر بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. این میوه همچنین حاوی تانن است که تأثیر مثبتی روی سلامت قلب ما دارد. آب خرمالو به دلیل پتاسیم فراوان و قندی که دارد، یک خوراکی انرژی‌زای طبیعی در نظر گرفته می‌شود. مصرف یک لیوان آب خرمالو می‌تواند برای انجام فعالیت‌های قدرتی‌ به ما فورا انرژی بدهد. این نوشیدنی، یک انتخاب خوب برای از بین بردن خستگی و استرس است.

خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.
 باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.
مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.

خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند. از این رو، کودکان و همچنین آن هایی که در تمرینات فیزیکی و همچنین فعالیت های ورزشی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند ، می توانند از این میوه بهره مند شوند. هم چنین قند و پتاسیم بالای آن به از بین بردن خستگی کمک می کند. کسانی که دچار استرس و خستگی می شوند باید خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

سلامت پوست با خرمالو

خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوستتان، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورتتان قرار دهید. بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود. محتوای گس آن به باز کردن منافذ پوست کمک می کند در نتیجه، پوست جوان و درخشان می شود. وقتی میوه در ماسک های صورت همراه با عصاره لیمو و زرده ی تخم مرغ ، ترکیب شود پوست چهره درخشان می شود. آن هایی که دچارآلرژی های پوستی مزمن و حساسیت هستند از این میوه بهره لازم را خواهند برد.به همین خاطر خرمالو نارس باید در آب خیسانده شود و ۷ روز در آفتاب بماند و سپس به مدت ۳ روز بماند و پس از ۱۰ روز، آب آن را باید در موضع مورد نظر با پنبه بمالید. این کار به تدریج حساسیت پوست را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات مصرف خرمالو

*خرمالو را ناشتا نخورید چون می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود.

*پوست خرمالو حاوی تانن می باشد که می تواند باعث یبوست شود.

*خرمالو حاوی قند فراونی می باشد که می تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود.

*خرمالو دارای قند و پکتین بالایی است که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پس بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشویید.

*افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون در افراد شود.

*خرمالو کال در بعضی از افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

*خرمالو گس ممکن است باعث یبوست در بعضی افراد شود.

مطالب جدید

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن…
نوقای پسته ای

نوقای پسته ای

نوقا یکی از شیرینی های سنتی خاورمیانه و اروپای جنوبی است که انواع مختلفی دارد. این نوع شیرینی از خانواده…
درمان کم خونی با مصرف پسته

درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد.…

جستجو در تکین دشت

محصولات خشکبار تکین دشت