رژیم غذایی در کم کاری تیروئید

تیروئید چیست؟

غده‌ای در بدن انسان  وجود دارد که با تولید هورمون‌هایی حیاتی مانند تیروکسین، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند؛ بیشتر اندام‌های شما تحت تاثیر عملکرد این قسمت هستند؛ کم‌ کاری غده تیروئید یا Hypothyroidism  به معنی کم بودن فعالیت و نقصان در عملکرد غده تیروئید است. وقتی غده تیروئید به مقدار کافی هورمون تیروئید برای عملکرد نرمال بدن تولید نکند، کم‌کاری تیروئید پدید می‌آید. این بیماری ناشی از کمبود هورمون تیروئید در خون است که در صورت درمان نشدن عوارضی در پی خواهد داشت.

علائم کم کاری تیروئید

علائم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خستگی مفرط، سرگیجه، افسردگی، خشکی پوست و مو، تغییر در خلق‌وخو، نامنظم شدن قاعدگی، پف کردن صورت، سردرد، حالت گیجی، فراموشی، سرد شدن دست‌وپا، گرگرفتگی، احساس سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید در تابستان است. هورمون‌هایی که از غده تیروئید ترشح می‌شوند برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و بر متابولیسم بدن اثرگذارند.

تغذیه در درمان تیروئید

تغذیه با بیماری‌های شایع  غده تیروئید ارتباط نزدیکی دارد؛ یعنی یکی از مواردی که باعث تشدید بیماری یا تخفیف آن در افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیرویید می‌شود، عوامل تغذیه‌ای است. به بیان دیگر، نقش داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای مبتلایان به مشکلات تیرویید کنار توجه داشتن به دارودرمانی زیر نظر متخصص غدد، از اهمیت بسیار بالایی برای این بیماران برخوردار است.

اینجا ۵ نمونه از مواد غذایی مناسب برای کم کاری تیوئید معرفی شده اند:

غذاهای دریایی، روغن نارگیل، جوانه ها، سبزی های تیره رنگ، نمک یددار و انواع مغزها…

غذاهای دریایی به ویژه ماهی‌هایی که محل زندگیشان در آب شور است منبع مناسبی برای تامین ید مورد نیاز بدن می باشد. به طور طبیعی هر انسان روزانه به ۱۵۰ میکروگرم ید نیاز دارد. ماده معدنی سلنیوم موجود در مواد غذایی، می تواند باعث فعال شدن غده تیروئید و ترشح هورمون از آن گردد .علاوه بر این سلنیوم دارای خاصیت آنتی ‌اکسیدانی می باشد، بنابراین می‌تواند غده‌ی تیروئید را از آسیب مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد نیز محافظت کند. افزودن مواد غذایی غنی از سلنیوم به رژیم درمانی خود، روشی عالی برای بالا بردن میزان این ماده معدنی در بدن می باشد. ماهی یکی از خوراکی های خوشمزه ای است که دارای سلینوم زیادی است. مصرف ماهی ، تخم مرغ و حبوبات می تواند سلنیوم مطلوبی را به غده تیروئید شما برساند.

آجیل و تیروئید

مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، گردوی برزیلی، و همچنین تخمه کدو دارای منیزیم زیادی هستند که این ماده، برای عملکرد خوب تیروئید لازم است. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم حاوی سلنیوم نیز هست که تاثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن دارد. پسته بعنوان یک مغز خوراکی خوشمزه و سالم است که قدمتی ۷۰۰۰ ساله دارد. این مغز دارای مواد مغذی فراوان بوده و چربی های موجود در آن از نوع سالم و اشباع نشده است، به همین دلایل می تواند در کاهش وزن، سلامت قلب و روده ها موثر باشد. تحقیقات زیادی در مورد اثرات مغزها بر بیماری های تیروئید انجام نگرفته است. اما تاثیرات مثبت یک نوع روغن پسته وحشی بر میزان لپتین و هورمون های تیروئیدی در بیماری کم کاری تیروئید به اثبات رسیده است.

در طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید از مغزهای متعدد از جمله پسته استفاده می کنند. همچنین مغزها به علت دارا بودن مواد معدنی کمیاب، در پیشگیری از بیماری های متعدد تیروئید، مفید هستند. در نتیجه توصیه می‌ شود برای سالم نگه داشتن این غده‌ پروانه‌ای شکل از مصرف دانه ‌ها و مغزها غافل نشوید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن nuts_00@2x-1024x708.png است

مطالب جدید

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن…
نوقای پسته ای

نوقای پسته ای

نوقا یکی از شیرینی های سنتی خاورمیانه و اروپای جنوبی است که انواع مختلفی دارد. این نوع شیرینی از خانواده…
درمان کم خونی با مصرف پسته

درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد.…

جستجو در تکین دشت

محصولات خشکبار تکین دشت