بادام درختی و خواص آن

بادام و خواص آن

بادام همچون گردو و پسته ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که اتفاقا خواص بسیاری هم برای سلامتی دارد. بادام از میوه‌ی درخت بادام به‌دست می‌آید. به لحاظ گیاه‌شناسی، بادام  با نام علمی پرونوس دالسیس (Prunusdulsis) یکی از میوه‌های سخت بسیار کوچک در خانواده آمیگدالوس(Amygdalus)  است. بادام درختی بومی مناطق خاورمیانه، هند و شمال آفریقاست. همچنین در مناطقی مثل ایران، عربستان سعودی، لبنان، ترکیه، سوریه، اردن و اسرائیل یافت می‌شود. این گیاه در دسته میوه‌های با هسته سخت شامل گیلاس، آلو و هلو قرار دارد. معمولاً این آجیل همراه با آجیل‌های دیگر مصرف می‌شود. بادوم از پوسته چندلایه‌ای تشکیل‌شده که در مرکز آن دانه سختی قرار دارد.طعم بادام از شیرین تا تلخ قابل‌تغییر است و هر دو نوع آن در فروشگاه‌ها وجود دارد. بادام‌ها دانه‌های خشکی هستند؛ که پیش از سخت شدن هسته‌شان از پوستشان جداشده و سپس مورداستفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که امروزه این نوع آجیل با عنوان مغز بادام روانه بازار می‌شود.

لاغری و کاهش وزن با مصرف بادام

آجیل سرشار از کالری و چربی بالا است به همین دلیل نمی تواند خوراکی مناسبی در رژیم غذایی محسوب شود اما بادام می تواند نقش اساسی در کاهش وزن داشته باشد. مصرف بادام به عنوان یک میان وعده می تواند به احساس سیری کمک کند در نتیجه کم تر به سراغ غذاها و خوراکی های متنوع خواهید رفت. حدود ۲۲ گرم بادام دارای ۶گرم پروتئین است که برای کاهش وزن مفید می باشد.  به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات با پروتئین بالا متابولیسم را نیز افزایش می دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طورمرتب از بادام استفاده می‌کنند (حداقل دو بار در هفته)، بیشتر در وزن ایده آل خود باقی می‌مانند. همچنین در مقایسه با آن، افرادی که کمتر یا هیچ‌وقت از بادام استفاده نمی‌کنند بیشتر از نوسان وزن خود رنج می‌برند. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک می‌کند، وزن را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.بهترین راه خوردن بادام استفاده آن به عنوان میان وعده است. کافی است مقداری بادام را در یک کیسه زیپ کیپ بریزید و هرکجا احساس گرسنگی کردید تعدادی از آن را بخورید. بهتر است بادام با پوست یعنی بادامی که خود باد شکسته و مغز را از درون آن خارج کنید خورده شود زیرا در مقایسه با بادام های نمکی و بو داده سالم تر می باشد. علاوه براین، بادام آنتی اکسیدان های زیادی دارد که بدن را از درون تقویت می کند.

مغز سالم با مصرف بادام

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و از زمان‌های دور یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌ رشد بوده است. این خشکبار دارای ریبوفلاوین و ال‌ کارنیتین است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد ودر ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیت می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

بادام و سلامت قلب

یکی دیگر از خواص بادام جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ترکیبات گیاهی موجود در پوست این آجیل همراه با ویتامین E آن سبب بهبود سلامت شرایین و کاهش التهاب می‌شود.ویتامینE  یک آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، همچنین بادام از مواد مغذی کلیدی برای سلامت قلب شامل آرژنین، منیزیم، مس، منگنز، کلسیم و پتاسیم تشکیل‌شده است که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله قلبی مؤثر باشد. بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک است. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌هاست، کمک می‌کند. علاوه ‌براین، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می‌شود و از آسیب دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی کوتاه‌مدت از رژیم بادام در مردان بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سال سبب بهبود عملکرد عروقی می‌شود.

کره بادام

کره بادام از محصولاتی است که از بادام تهیه می شود،. این ماده غذایی خمیر مانند است و به دو صورت  ترد و شکننده یا نرم و در دو  طعم خام و بو داده تهیه می شود. برای جلوگیری از فاسد شدن و جدا نشدن روغن، توصیه می شود، پس از باز کردن کره بادام،  آنرا در یخچال نگهداری کنند. این کره دارای چربی های اشباع نشده، کلسیم، پتاسیم، آهن و منگنز است. کره بادام منبع خوبی از ریبوفلاوین، فسفر، مس ، ویتامین E ، منیزیم و فیبر است. همچنین با مصرف کره بادام می توان پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کرد. اگرچه این کره دارای میزان بیشتری از چربی است ولی، می تواند جایگزین مناسبی برای کسانی که به کره بادام زمینی حساسیت دارند باشد.

مطالب جدید

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم و دانه های خوراکی

منیزیم منیزیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن ماست. این ماده در نزدیک به ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی بدن…
نوقای پسته ای

نوقای پسته ای

نوقا یکی از شیرینی های سنتی خاورمیانه و اروپای جنوبی است که انواع مختلفی دارد. این نوع شیرینی از خانواده…
درمان کم خونی با مصرف پسته

درمان کم خونی با مصرف پسته

کم خونی نوعی بیماری با کاهش گلبول های قرمز و کاهش ظرفیت جهت انتقال اکسیژن به بافت ها می باشد.…

جستجو در تکین دشت

محصولات خشکبار تکین دشت